איך מתכוננים לקראת החזרה לבית הספר

anton-sukhinov-_C2A8THeKKs-unsplash

איך מתכוננים לחזרה לבית הספר לאחר חופשות החגים?

רגע לפני שמסתיימת חופשת סוכות וכולם חוזרים לשגרה מבורכת, כדאי להקל על הילדים ולהכין אותם לקראת החזרה למסגרת החינוכית.

החזרה לבית הספר או לגן מלווה בתחושות שונות. חלק מהילדים מאוד שמחים לחזור ולחלק קשה: משפטים שכיחים הם: "לא בא לי לחזור לגן או לכיתה" או לחילופין, "משעמם לי בחופש אני רוצה לחזור".  

כדאי להקשיב לתחושות שלהם. השתדלו רק להקשיב ולא להתערב. אם תחכו מספיק זמן, תזכו לשמוע מה באמת עובר בליבו של הילד שלכם.

סדנה לילדים בכיתה ו'
חוזרים לבית הספר

אז איך עושים זאת נכון ולמה לשים לב?

לפניכם המדריך המלא לחזרה לשגרה קלה ומהירה:

  1.  ערכו טקס- טקס באופן כללי הוא אירוע מרגש. מה דעתכם לעשות עם הילדים טקס סיום קטן לחופש? ארוחה טעימה בבית או במסעדה והרמת כוסית 'לחיים' של ויטמינציק לרגל ההתחלה האמיתית של שנת הלימודים החדשה?
  2. ארגנו מחדש– החזירו בהדרגה את הסדרי השינה והארוחות כך שיהיו דומים יותר לאלו של תקופת הלימודים. אם הילד עלה לכיתה א' הזכירו לו את המסלול, גם אם לא ילך לבית הספר בכוחות עצמו. ארגנו יחד את התיק הספרים והקלמר ובאותו אופן ארגנו עם ילד הגן את תיק הגן.
  3.  הימים הראשונים- הימים הראשונים בחזרה אל מערכת דינמית מוכרת או מעבר למערכת חינוכית חדשה, מצריכים מהילד תהליך של אתחול מחדש (ריסטארט) למערכת הנפשית הפנימית והתאמתה לסביבה. אם הילד או הילדה התקשו בשנה הקודמת ברכישת חברים ויצירת קשרים חברתיים והם מעלים את החשש בפניכם, הסבירו להם שהכול ניתן לשינוי. כדאי להזכיר להם מקרים בהם הצליחו ליצור קשרים חברתיים ולתחזק אותם: אולי בקייטנה או בחוג, אולי עם בני הדודים. תזכורת כזאת תחזק אותם ותזכיר להם שזה לגמרי אפשרי.
  4. תנו להם זמן- בימים הראשונים של החזרה לגן או לבית הספר דברו איתם על ההרגשה, האתגרים, הסתכלו עליהם בעיניים אוהבות ומאמינות מתוך תחושה שהם מסוגלים לאתגרים שנכונו להם, שהם מסוגלים להתמודד, שהם גיבורים. המבט הבוטח שלכם מצייד אותם בכוח פנימי ובאמונה. כי אם אבא ואמא מאמינים שאני יכול, אז כנראה שאני יכול, כי הם מכירים אותי הכי טוב בעולם.
  5. הקשבה-אם הילד מעלה קשיים מן העבר ומשתמש בדוגמאות, תקשיבו, תשאלו שאלות ותמנעו מהמלצות. הקשבה היא הנהון בראש, יצירת קשר עין, שפת גוף קשובה וסקרנית וגילוי אמפתיה למצב שבו הילד נמצא.
  6. שאלו שאלות מקדמות כמו: "מה לדעתך צריך לעשות, האם היית מתנהג אחרת? אם יקרה לך מצב דומה איך לדעתך כדאי לפעול?" במידה והוא אומר שאף אחד לא חבר שלו, עודדו אותו לחשוב עוד, אולי יש מישהו שכן?" כשאתם מפנים שאלות לילד, הוא עוצר וחושב איך ניתן לשנות את החוויה. בסוף אפשר לשאול: "מה אתה מבקש ממני?" התשובה שלו עלולה להפתיע אתכם, בדרך כלל הוא לא ירצה כלום, רק אוזן קשבת ושנהיה שם עבורו.

חשוב לזכור שהפתרונות שנכונים לנו, לא בהכרח נכונים להם!

 הדרך היעילה ביותר לעזור לילד היא לתת לו להתמודד עם הקושי, כשאנחנו נמצאים שם ברקע עבורו. כשנאפשר להם להתמודד לבד – נופתע מהפתרונות היצירתיים שלהם.

אז שתהיה לכולנו חזרה נעימה לשגרה ושנת לימודים פורייה!!

רוצה לדבר עם גלית?
אפשר להתקשר 054-9808220
או למלא הטופס ואחזור אליכם במהרה

אהבת? יכול לעזור למישהו? אפשר לשתף!

פייסבוק
לינקדאין
וואטסאפ
אימייל
טלגרם
סקייפ

עוד פוסטים בבלוג

איך שומרים על רוגע בשעה הכי לחוצה של היום??

"היה לנו בוקר מושלם וכולם יצאו מהבית רגועים ומחייכים"..

לרובינו זה נשמע כמו חלום רחוק ומתוק, מכיון שבדרך כלל, בשגרה, השעה הלחוצה ביותר של היום היא הבוקר.

בזמן קצוב ומוגבל צריך לעשות מספר בלתי מוגבל של משימות שלכם ושל הילדים:

להתלבש, להתארגן, להעיר את הילדים, לצחצח שיניים, אוכל, תיקים,

מערכת, פתרון בעיות שהתעוררו תוך כדי תנועה ועוד,

וכל זאת עד לדד ליין קשוח, כדי שלא יאחרו לבית הספר!!

לקריאת ההמשך »

כשהמתבגרים שלנו עוברים על החוקים…

בתקופה האחרונה אנחנו שומעים יותר ויותר על מקרים בהם בני נוער נמצאים בסיטואציה שבה הם מפעילים שיקול דעת לקוי רק לרגע קטן אחד. והרגע הקטן הזה, הופך למפץ גדול שמשפיע על מסלול חייהם.התגובות נעות בין תדהמה, הפתעה, אולי גם מבוכה וצער. הילדים האלה לרב הם בני טובים שסטו לרגע מדרך הישר וצריך לסלוח להם כי…

לקריאת ההמשך »