משרד החינוך

תכנית לבתי ספר

תוכניות הכלה והשתלבות בבתי הספר

תכנית יהלו"ם, מאושרת ע"י משרד החינוך גם להכלה והשתלבות, מס' תכנית 7141.

https://apps.education.gov.il/tyhnet/public/#/tochniyot?q=7141

זוהי תכנית ליווי מקיפה לתלמידים, מורים והורים.
במסגרת התוכנית: סדנה לקבוצות תלמידים (עד 12 תלמידים בקבוצה), התערבות טיפולית 1:1 והרצאה להורים וסדנה למורי בית הספר. 

התוכנית הינה תוכנית מודולרית וניתן לרכוש אותה בשלמות או בחלקים, לפי בחירתך.

סדנאות לילדים ומתבגרים

מדובר בסדנה להעצמה והתמודדות עם סיטואציות חברתיות. הסדנה מיועדת לתלמידי כיתות ב ומעלה (קיימת סדנה לתלמידי בית ספר יסודי וסדנה שונה לתלמידי החטיבה והתיכון).

הסדנאות מיועדת לכלל הילדים, החווים קשיים רגשיים-התנהגותיים ברמות שונות במסגרת החינוכית ובאה להעניק להם כלים מתקדמים להתפתחות ושינוי התנהגותי תוך שיפור ההערכה העצמית והמסוגלות החברתית והלימודית. הסדנה מבוססת על שיטת ה-NLP ומשלבת גם כלים מעולמות הפסיכולוגיה החיובית, הגישור, ה- CBT והאימון האישי.

מטרות הסדנה הינן חיבור ליכולות ולמשאבים, לקיחת אחריות ויכולת יצירת שינוי והשפעה, פיתוח כישורים חברתיים והתמודדות עם הצפות רגשיות: כעס, תסכול, חרדות, עצב וכיוב', ומשם שיפור בדימוי העצמי ואמונה ביכולות. התוצאה תהיה יותר פניות רגשית ללמידה ושביעות רצון כללית גבוהה.

מקור השם סדנת יהלום רומז על כך שכל אחד מאתנו הוא בעצם יהלום, עם הרבה פוטנציאל, יכולות וכישורים. כמו היהלומים, אנחנו שונים אחד מהשני, מיוחדים ומצויים בדרגות ליטוש שונות. המטרה היא לזהות את הפוטנציאל המיוחד הגלום בנו ולהגיע לחשיפה שלו לעולם, תוך כדי ליטוש עצמי ושיפור/שינוי של הדרוש. כמו כן יהלו"ם הוא ראשי תיבות של יכולות, הרגלים, למידה, ויסות רגשי ומסוגלות שהם אלמנטים מובילים בסדנה.

מבנה הסדנה לילדים (כיתות ב-ו)

אחד על אחד עם כל ילד ועם המחנך/ת.

כדי להבין לעומק מי הוא, מהם האתגרים שלו, מה מונע ממנו להשיג את זה כבר היום

ואילו דגשים הוא צריך ממני במהלך הסדנה.

  • מפגש 2: היכרות עם הקבוצה ועם עצמי: מתחילים לאסוף את כל יסודות הביטחון העצמי – חוזקות, יכולות, משאבים, דברים שאני טוב בהם, כדי להתחיל להשפיע על התוצאות.
  • מפגש 3: משאבים לקבוצה – מה אני תורם? מה קבוצה תורמת לי?

איך להסתכל על המציאות בצורה שמקדמת אותי, ומשיגה את מטרותיי.

מתחילים לעבוד על סיטואציות חברתיות מעולמם ורוכשים מיומנויות חברתיות: כללים של חברה/קבוצה, יצירת קשרים חברתיים וטיפוחם, תקשורת בינאישית, שיתופי פעולה מול תחרות.  
איך להתמודד עם כישלונות ולהפוך אותם ליכולת להתפתח.

עובדים על סיטואציות חברתיות מורכבות מעולמם: ביישנות מול דומיננטיות, הצטרפות לקבוצה, השתלבות בחברה, שיתופי פעולה, קבלת החלטות ודרכי התמודדות, אני מול הקבוצה (ויתור או ריצוי כולל התייחסות לנושא השקרים..), 
חיבור ליכולת על ידי טכניקות של NLP שמקצרות את הדרך לשינויים מהירים.

מפגשים שבונים מסוגלות, יכולת להתמודד ותחושת ערך עצמי

מפגשים שביעי ותשיעי – היכולת להחמיא ולקבל מחמאות, איך לשחזר הצלחות מתחומים אחרים, לבחור מה אני מאמין על עצמי וממה אני מוכן להיפרד.

מפגש שמיני – ניהול הרגשות שלי.

מפגשים שיוצרים מוטיבציה פנימית

לומדים לראות את המשאבים שזמינים עבורי, שהם הכלי להתמודד עם כל מצב.

מה מקדם ונשאר ומה מעכב ועליו נוותר. יוצאים לדרך חדשה!!

מפגש סיום חגיגי והוקרת התהליך.

סדנת יהלו"ם למתבגרים (כיתה ז ומעלה)

הסדנה מיועדת למתבגרים החווים קשיים רגשיים-התנהגותיים במסגרת החינוכית ובאה להעניק להם כלים מתקדמים להתפתחות ושינוי התנהגותי תוך שיפור ההערכה העצמית והמסוגלות החברתית והלימודית. הסדנה מבוססת על שיטת ה-NLP ומשלבת גם כלים מעולמות הפסיכולוגיה החיובית, הגישור, ה- CBT והאימון האישי.

מטרת הסדנה הינה חיבור ליכולות ולמשאבים, לקיחת אחריות ויכולת יצירת שינוי והשפעה, התמודדות עם הצפות רגשיות: כעס, תסכול, חרדות, עצב וכיוב', כלים לניהול עצמי (ניהול זמן, מוטיבציה), פיתוח כישורים חברתיים ועוד, לפי הצורך, ומשם שיפור בדימוי העצמי ואמונה ביכולות. התוצאה תהיה יותר פניות רגשית ללמידה ושביעות רצון כללית גבוהה.

מקור השם סדנת יהלום רומז על כך שכל אחד מאתנו הוא בעצם יהלום, עם הרבה פוטנציאל, יכולות וכישורים. כמו היהלומים, אנחנו שונים אחד מהשני, מיוחדים ומצויים בדרגות ליטוש שונות. המטרה היא לזהות את הפוטנציאל המיוחד הגלום בכל אחד ולהגיע לחשיפה שלו לעולם, תוך כדי ליטוש עצמי ושיפור/שינוי של הדרוש. כמו כן יהלו"ם הוא ראשי תיבות של יכולות, הרגלים, למידה, ויסות רגשי ומסוגלות שהם אלמנטים מובילים בסדנה.

מבנה הסדנה

הסדנה תתחיל בראיונות אישיים למשתתפים, אורך כל ראיון כרבע שעה.

הריאיון יהיה מבוסס על שאלון ייעודי שכבר יתחיל לייצר את השינוי.

לאחר הראיונות תתחיל הסדנה. הסדנה תתקיים אחת לשבוע, ביום ושעה קבועים, 2 ש"א כל פעם.

משך הסדנה: 10 מפגשים.

לסדנה 4 שלבים:

  • הגדרת המצב הרצוי ואבחון המצב המצוי
  • מתן כלים מותאמים לקבוצה, בהתאם לנושאים שיעלו
  • קביעת אבני דרך, מעקב אחרי יישומים, שינויים והתאמות לפי הצורך.
  • סיכום וסיום.

 

הערות ודגשים

  • מכיוון שמדובר בתהליך רגשי בקבוצה, היא מיועדת לקבוצות קטנות של עד 12 תלמידים בקבוצה (באותה שכבת גיל).
  • אפשר להעביר את הסדנה במקביל למספר קבוצות.
  • המפגשים יהיו מורכבים משיח, פעילויות סדנאיות אישיות וקבוצתיות ושימוש בעזרים ואביזרים שונים.
  • כל התהליך ינוהל בשפת מעצימה, מחזקת ומאפשרת.
  • כל המפגשים יהיו באווירה נעימה וקלילה עם הרבה משחקים, הפעלות וסימולציות שיאפשרו התנסויות בסביבה מאפשרת.
  • התוכנית כפופה לשינויים ותהיה מותאמת לצרכי המשתתפים.
  • בסוף כל מפגש התלמידים יצאו עם משימות לביצוע במהלך השבוע, ויציגו את התוצאות בשבוע שלאחריו.
  • לאחר המפגש השישי עם התלמידים, יתקיים מפגש עם המחנכות להצגת התוכנית וההתקדמות של התלמידים.
  • בסיום התהליך, הילדים ייצאו מצוידים בארגז כלים שיעזור להם להתמודד עם האתגרים שלהם ועם האתגרים שיפגשו בעתיד.
  • סדנה מתקדמת (אופציונלי): 6 מפגשים נוספים לבוגרי הסדנה הבסיסית שבהם נדון בהרחבה במודל אפר"ת + יישומים (פירוט יינתן לפי דרישה בנפרד).

סדנת NLP לצוותי החינוך

מטרת הסדנה: הקניית כלים מעולם ה – N.L.P והדמיון המודרך לצוות החינוכי של בית הספר, לשם העצמה אישית ולשימוש כשפה וכלים בכיתות.

סדנת NLP לצוותי החינוך

הצגת ה- NLP והנחות היסוד העיקריות.

  1. מודל התקשורת של ה-NLP – תקשורת אפקטיבית, מעצימה ומקדמת
  2. שפת ההשפעה (מודל מילטון: שפה מעצימה, מחזקת ומאפשרת)
  1. . מערכות ייצוג וסגנונות למידה.
  2. ראפור מהו, דרכים ליצירתו.
  3. הגדרת מטרות (Outcome).
  4. שפת משאבים: עגינת משאבים, מעגל המצוינות, העברת יכולת (+איך משתמשים באופן שוטף בשפה).
  1. . דמיון מודרך, סקירה, יתרונות, הצגת השפה השלווה וכללים להנחיה.
  2. תרגול בבניית דמיון מודרך מותאם לכיתה.

יישומים וסיכום

הסדנה מוגבלת ל-20 משתתפים בכל סדנה, אפשר לקיים מספר סדנאות במקביל או בטור.

הרצאה להורים: NLP כשפת אם/ השפה ככלי מצמיח ומאפשר

ההרצאה משלבת הסברים מרתקים על תפקוד המוח עם כלים פשוטים ומאוד מעשיים שאפשר ליישם בקלות בבית.

ההרצאה מסבירה מהי גישת ה-NLP וכיצד ניתן ליישם את הגישה/שפה בפשטות ובקלות ולשנות את התפקוד ההורי:

  • להפוך להורים משמעותיים ומקדמים
  • להקשיב טוב יותר ולהשיג הקשבה ושיתוף פעולה
  • לייצר שיח אפקטיבי ולהמנע מאמירות מזיקות
  • לדעת להגיב לכל סיטואציה

 

ואת התפקוד של הילדים:

  • להקנות להם אמונה בעצמם וביכולות שלהם
  • לעזור להם לעבד ולהתמודד עם חוויות קשות
  • לתת להם מוטיבציה להתנסות ולעשות
  • ולהחזיר להם את החיוך ולעצמכם את השקט והרוגע

ההרצאה פתוחה לכלל ההורים והצוות החינוכי של בית הספר.

אהבת? יכול לעזור למישהו? אפשר לשתף!

פייסבוק
לינקדאין
וואטסאפ
אימייל
טלגרם
סקייפ