מרגישים שחזרתם לספסל הלימודים?

Caucasian mother and school child sitting together, doing homework lessons at home. Happy family relations. Education concept.

השכמות, הכנת סנדוויצ'ים, יציאה בזמן לבית הספר, שיעורי בית, מבחנים, הכנת מערכת ועוד ועוד… הילדים נמצאים בשגרת לימודים ואני פוגשת הרבה הורים שמספרים שלי שהם מרגישים שקשה להם לעמוד בכל המטלות, שיעורי הבית, המבחנים וכל שאר המשימות הקשורות לכך..

הם אומרים לי שהם עושים הרבה בשביל הילדים שלהם וגם במקומם, וכשאני מנסה לברר את הסיבות לכך אני מקבלת מהם תשובה שהילדים שלהם לא יכולים להסתדר לבד בגלל שהם לא כל כך אחראים.

אז דעו שמאוד חשוב שלילדים תהיה תחושת אחריות ולשם כך כדאי להתחיל להעביר אליהם אחריות כבר בגיל בית הספר היסודי ולהמשיך לפתח אותה כל הזמן, ככל שהם גדלים.

איך עושים זאת? בחרתי בכמה דוגמאות שכיחות שאפשר להתחיל איתן ממש ממחר בבוקר:

קימה והתארגנות

ככלל, אני ממליצה על העברת האחריות לקימה בבוקר ולהתארגנות לילד.

 

  • התארגנות לילה/ בוקר – כמובן שהדבר דורש הכנה ולכן כדאי להכין עם הילדים רשימת משימות שהם צריכים לעשות בערב: מקלחת, הכנת מערכת, הכנת בגדים למחר, מילוי בקבוק מים (?) וכו', ורשימת משימות לבוקר: צחצוח שיניים, ארוחת בוקר, להתלבש, להסתרק וכו' – ואת כל זה לתכנן כך שיצאו בזמן לבית הספר כשבמידת הצורך, אפשר להקדים את שעת ההשכמה.

    את כל המשימות האלו צריכים לתכנן עם הילד ועל דעתו ובמידה ומשהו לא עובד – לשנות עד שרואים שזה כן מסתדר.

 

  • התעוררות – זה מתחיל מהלילה…מספר שעות השינה הנדרש משתנה מגיל לגיל ומילד לילד. השינה חיונית להתפתחות תקינה וכן לתפקוד קוגניטיבי אופטימלי. לכן – יש להקפיד על שעות השינה של הילד ולשם כך יש לדאוג שהילד ילך לישון בזמן. במידה ואתם רואים, לאחר מספר לילות, שהילד עדיין קם בבוקר עייף – ייתכן שהוא צריך עוד שעות שינה ואז יש להקדים את שעת השינה שלו בערב.

    ובחזרה להשכמה עצמה – מומלץ לתת לילד שעון מעורר שהוא ידאג לכוון אותו לשעה בה הוא אמור להתחיל את היום. לחילופין, אפשר לסכם על שעה שבה אתם מעירים אותו והוא מצידו מתחייב לקום מיד בלי תזכורות נוספות.

 

  • הגעה לבית הספר – יש הרבה הורים שלוקחים, מחזירים וגם מסיעים בבוקר לבית הספר כדי שהילד/הנער לא יאחר. כדאי להתחיל, בהקדם, להעביר אל הילד את האחריות להגעה בזמן לבית הספר. זכרו שגם אם יאחר פעם-פעמיים וילמד, בטווח הארוך זה עדיף על פני מצב בו אנחנו נסדר לו כל הזמן את הדברים ונעבוד סביבו.

שיעורי בית

המטרה היא לתת לילד כלים להתנהלות עצמאית עם דרישות בית הספר כולל: הכנת מערכת (כפי שצויין בסעיף התארגנות), הכנת שיעורי בית ועידוד התקשורת עם חברים מהכיתה על מנת לברר ולהשלים שיעורים חסרים.

ההמלצה היא להנחות וללוות את הילד בצעדים ראשונים, לוודא שהוא מצליח לעשות שיעורים לבד ובמידה ולא הצליח להבין את הקושי ולראות איך ניתן לתת לו מענה.

כך למשל אם ילד מתבלבל בין השורות בקריאה אפשר להציע לו להיעזר בסרגל או בספר ואם הוא מתקשה להתרכז וללמוד ברעש, אפשר למצוא אתו ביחד סביבה רגועה.

במידה והילד לא מסתדר לבד עם הכנת השיעורים – הישארו באזור שלו אבל אל תשבו אתו. אפשרו לו לנסות לבד ורק אם אינו מצליח בדקו מהו הקושי ועזרו לו להתגבר עליו.

מגיעים אלי לקליניקה הורים שאומרים בלי לשים לב "לא הכנו את השיעורים עם הילד היום", או ילדים שאומרים "לא הכנו שיעורים" ומתכוונים בעצם גם לעצמם וגם להורים.  רצוי להבהיר לילד/ה כבר בגיל צעיר של מי האחריות ומי כאן הוא התומך. במקביל כדאי גם לשנות את השפה בה הילד בוחר להשתמש  מדיבור בלשון רבים ללשון יחד: "עדיין לא עשיתי שיעורים" ו"לא הכנתי מערכת".

והמלצה נוספת לגבי שיעורי הבית- הגבילו את שעת העזרה לשעה הנוחה לכם ובמידה והילד אינו משתף פעולה  – זוהי האחריות שלו ויהיה עליו להסתדר לבד.

מבחנים

פעמים רבות אני נפגשת בקליניקה עם הורים היודעים בדיוק מתי יש לילדים שלהם כל מבחן, מוודאים איתם שהם אכן לומדים ומוכנים ולפעמים גם יושבים ביחד ללמוד איתם. גם פה אני מאוד ממליצה להרפות בהדרגה, להעביר את האחריות לילד, גם על ידיעת תאריכי הבחינות וגם על ההכנה למבחנים. ילד שנוטה לשכוח פרטים כאלו – צריך ללמד לכתוב ביומן או על לוח ולשים לב.

גם בנושא המבחנים, כמו בשיעורי הבית, התפיסה היא ללמוד לבד ולפנות אלינו רק במידה ונדרשת עזרה. אני בעד העברת אחריות הדרגתית לילד גם במחיר של אי הצלחה במבחן מסויים, שכן מאי ההצלחה ניתן לגזור אסטרטגיית למידה מתאימה יותר, העדיפה על פני ציונים מעולים אשר השגתם תלויה בנו, ההורים.

לסיכום, חשוב מאוד לפתח את תחושת האחריות של הילדים ומדי שבוע אני פוגשת בקליניקה ילדים המספרים לי בגאווה על ההצלחות שלהם ועל העצמאות שלהם. אני משתמשת בסיפורי ההצלחה הללו כאסטרטגיות מנצחות המחזקות אותם באותם מקומות שבהם עדיין קשה להם.

בנוסף, מעבר לתהליכים שאותם הילדים עוברים בקליניקה, יש משמעות רבה להמשך התהליכים בבית וככל שההורים יותר מעורבים התהליך והשינוי קורה מהר יותר.

לתפיסתי, כל הורה יכול להיות מאמן אישי של ילדיו ולשם כך אני מקיימת הדרכות הוריות אחת לתקופה, פעם בחודש, חודש וחצי  – לפי הצורך. המטרה היא לתת להורים כלים שיפתחו אצל הילד כישורים שיהיה זקוק להם כבוגר עצמאי, ויגבירו את תחושת המסוגלות והביטחון העצמי שלו.

אני מזמינה אתכם ההורים לצעוד לצד הילד שלכם וללוות אותו בדרכו אך לא לבחור או לסלול עבורו את המסלול ובוודאי שלא לעשות במקומו את הדרך.

אם אתם מרגישים שאתם רוצים לשמוע עוד, לקבל הסבר או להתייעץ התקשרו אלי: 054-9808220, גלית. אשמח לעזור!!

אני מאחלת לכולם שגרה שמחה והצלחה רבה בלימודים!!

רוצה לדבר עם גלית?
אפשר להתקשר 054-9808220
או למלא הטופס ואחזור אליכם במהרה

אהבת? יכול לעזור למישהו? אפשר לשתף!

פייסבוק
לינקדאין
וואטסאפ
אימייל
טלגרם
סקייפ

עוד פוסטים בבלוג

איך שומרים על רוגע בשעה הכי לחוצה של היום??

"היה לנו בוקר מושלם וכולם יצאו מהבית רגועים ומחייכים"..

לרובינו זה נשמע כמו חלום רחוק ומתוק, מכיון שבדרך כלל, בשגרה, השעה הלחוצה ביותר של היום היא הבוקר.

בזמן קצוב ומוגבל צריך לעשות מספר בלתי מוגבל של משימות שלכם ושל הילדים:

להתלבש, להתארגן, להעיר את הילדים, לצחצח שיניים, אוכל, תיקים,

מערכת, פתרון בעיות שהתעוררו תוך כדי תנועה ועוד,

וכל זאת עד לדד ליין קשוח, כדי שלא יאחרו לבית הספר!!

לקריאת ההמשך »