טיפים ורעיונות לקראת נסיעה משפחתית לחו"ל

IMG_4816-705x470

החלטתם לצאת לחו"ל עם הילדים. החלטה מרגשת הכרוכה בהוצאה כספית גדולה. לטיול כזה יש יתרונות רבים כמו ליכוד משפחתי, למידת ערכים של אחריות הדדית, התחשבות ועוד ועוד. עם זאת, לעיתים אני שומעת מהורים שחוזרים מחו"ל לאחר נסיעה משפחתית על אכזבה, תשישות וצורך ב"חופש מהחופש"..

יצא לי גם להיפגש עם זוגות הורים שחוו קושי כל כך גדול שהחליטו להימנע מטיולים כאלו בעתיד.

 הדבר החשוב ביותר הוא לזכור את המטרה שלשמה אנו יוצאים יחד לטיול משפחתי וכדאי להגדיר אותה מראש: הנאה, בילוי משותף, היכרות טובה יותר, הקניית חוויות מיוחדות וניסיון חיים, למידה על מקומות שונים ותופעות טבע, חשיפה לתרבויות אחרות ועוד. כשיודעים מהי המטרה, קל יותר להתמודד עם האתגרים בדרך. ניתן וכדאי לתקשר זאת גם לילדים.

לדעתי, הצלחה של טיולים משפחתיים אלו תלויה במידה רבה מאוד במידת ההכנה המוקדמת שנעשתה. להלן טיפים לקראת טיול שריכזתי מטיולים שלנו בעולם. הטיפים ברובם הם טיפים אימוניים וחלקם טיפים פרקטיים לחלוטין. אני מזמינה אתכם לקרוא וליישם את מה שנכון עבורכם ועבור משפחתכם. ההכנה וההיערכות המוקדמת יתרמו מאוד להצלחת הטיול המשפחתי הבא שלכם!

הערה: חלק מההמלצות מתאימות למשפחות שבהן הילדים גדולים יותר..

להלן ההמלצות שלי:

לפני הטיול

א.      מכיוון שטיולים כאלו מאופיינים בדרך כלל בנסיעות והמתנות ארוכות, מומלץ לתת לכל ילד תיק גב, כשבוע לפני הטיסה ולבקש ממנו למלא אותו בפריטים שהוא חושב שיעזרו לו להירגע/ להפיג שעמום/לשחק וכן צבעים, טושים , דפים לציור או מחברת ועט לבוגרים יותר. עבור תינוקות, מומלץ להכין  גם כן תיק ייעודי כזה עם ציוד עבורם (מוצץ נוסף, שמיכה או בובה מרגיעה, ספר, משחקים מתאימים). אני שמה גם בכל תיק כזה גם חטיף אהוב, חב' טישו  ומגבונים אישית. התיקים האלו צמודים לילדים ולנו ומלווים אותם לאורך כל הטיול.

ב.      עבור הטיסה והימים הראשונים, מומלץ ביותר להביא אוכל יבש, מוכר, מהארץ, לפי טעמם שלכם ושל הילדים. אנחנו, למשל, לוקחים תמיד חטיפי אנרגיה יבשים (נייטשר וואלי), במבה, בייגלה, קרקרים ודגני בוקר (הפשוטים ביותר, עם מינימום סוכר ותוספים..). חשוב לזכור שחלק מהילדים לא אוהבים לאכול את האוכל שמגישים במטוס ובמידה ומדובר בטיסות ארוכות, ייתכן ולא יאכלו כלום ממה שיגישו להם.

ג.       מפות של האיזור שבו מטיילים – גם בעידן הטכנולוגי בו אנו מצויים, יש חשיבות למפות מודפסות של איזור הטיול. על המפה ניתן לסמן את מסלול הטיול ולהציגו לילדים, ניתן לסמן על המפה גם את החלוקה לימים, כך שהם יוכלו לעקוב אחרי התקדמותכם במסע. על המפה ניתן להראות גם את המדינות הגובלות ואת הגודל היחסי של המדינה אליה מטיילים.

ד.      חוברות פעילות, משחקים קומפקטיים/מגנטיים לנסיעות הארוכות ולערבים במלון. כמו כן, מומלץ ביותר להצטייד בחבילת קלפים רגילה מלאה. יש מגוון מדהים של משחקים שניתן לשחק עם קלפים אלו: יניב, וויסט, מלחמה, ספיד, רביעיות ומשחקים רבים נוספים שאינני יודעת את שמם. אפשר להוריד מהאינטרנט רעיונות למשחקים עם קלפים אלו.

ה.      אוזניות לכולם – לקחת אוזניות קומפקטיות עבור כל אחד מהנוסעים. גם עבור הטיסות (לא תמיד מספקים אוזניות בטיסה, וכשמספקים – לא תמיד האוזניות איכותיות…) וגם עבור הנסיעות.

ו.        טאבלטים ואמצעים אלקטרוניים נוספים – להפגת השעמום וגם כדי לאפשר קצת להתנתק במידת הצורך. כדאי גם לגבי העזרים האלקטרוניים לסכם מתי וכמה זמן משתמשים: רק בנסיעות הארוכות/ חצי שעה בערב/ לא משתמשים כשיורדים מהרכב וכו'.

ז.       להצטייד במוסיקה ישראלית/מוסיקה אהובה/מוסיקה מוכרת – אפשר גם בטלפון הנייד. היום בהרבה רכבים ניתן לקשר את הטלפון הנייד למדיה של הרכב וליהנות ממוסיקה שאוהבים. זכרו שהמוכר – מרגיע.

ח.      תיק ציוד נפרד עבור כל נוסע או שניים – האידיאלי והנוח ביותר הוא שלכל אחד מהנוסעים יהיה את התיק שלו עם הבגדים והציוד האישי שלו (כולל משחקים נוספים/ספרים/ספרי לימוד/חוברות/צעצעים וכו'), שידע באיזה תא כל סוג פריט נמצא ויהיה אחראי לסדר בתיק. בצורה זו נחסכות שאלות רבות הקשורות למיקום הפריטים, וישנה גם אחריות אישית.

ט.      גם עבור טיסות לזמן ארוך מומלץ לקחת ביגוד ארוך וקצר עבור שמונה עד עשרה ימים בלבד (היחס ארוך-קצר בהתאם לעונה) מתוך הנחה של כביסה פעם בשבוע.

י.        להיעזר ברשימת ציוד מומלצת מאחת הרשימות הקיימות באינטרנט. אני יכולה להמליץ באופן פרטני על הרשימה שאתה אנחנו עבדנו והייתה מקיפה ביותר.

יא.    תוכנת ניווט – להשכיר במדינת היעד או כבר מהארץ. אנחנו השתמשנו עכשיו בארצות הברית באפליקציות חינמיות מצוינות. מאוד נוח ומקל את ההתמצאות.

יב.    תיק עזרה ראשונה+תרופות – פחות נעים אבל הכרחי.. יש להצטייד בתיק עזרה ראשונה ובו  אמצעי חבישה וחיטוי וכן לפנות לרופא משפחה עבורכם ורופא ילדים על מנת שייתן לכם מרשמים לתרופות שמומלץ לקחת איתכם: משככי כאבים ומורידי חום, טיפות אוזניים, טיפות עיניים, תמיסה לטיפול בדלקת בשלפוחית השתן, משחה לדלקת בעור ועוד. מומלץ לדעתי גם לקחת ערכה לזיהוי סטרפטוקוקוס. מומלץ לשאת תרופות אלו אתכם ולחסוך ביקורים מיותרים במרכזים רפואיים.

וכשמגיעים…

א.         לפני הכל, חשוב לזכור שטיול כזה הוא הזדמנות מצוינת להעצמה וחיזוק הילדים על התמודדויות והצלחות שלהם. ישנן יכולות מיוחדות שמתגלות דווקא בזמן טיול: יכולת התמודדות גבוהה, חריצות, קימה בזמן, הקשבה, עזרה לאחרים וכו'. כדאי לציין יכולות אלו ולעודד את הילדים. אנו בדרך כלל מעודדים על התהליך שהביא לתוצאה: השקעת מאמץ, חשבת, גילית וכו.

ב.         הקשבה והיענות לצרכים – לכל אחד מילדינו (ומאיתנו כמובן) יש צרכים שונים. אחד צריך דברים קבועים, לאחד קשה עם הרעש או ההימצאות יחד כל כך הרבה זמן, אחת צריכה פעילות גופנית רבה, אחד צריך להרגיש שבע כל הזמן, אחת משתעממת מהר. אחד מהדברים שכדאי לעשות במסגרת ההתארגנות המוקדמת וגם תוך כדי תנועה היא למפות את הצרכים המיוחדים של כל אחד מאיתנו ולאפשר אותם. עבור ילד שקשה לו עם שינויים למשל, חשוב להכין תיק ובו דברים שהוא אוהב וילוו אותו כל הטיול. להציג זאת בפניו ולאמר: "בטיול הזה אנו ישנים כל לילה במקום אחר ונוסעים ממקום למקום, עם זאת הדברים החשובים שלך יהיו איתנו בכל מקום וכן בכל מקום שנגיע אליו יהיו הדברים הקבועים האלו..ילד שצריך יותר שקט לאפשר מרווחים של שקט באמצעות אוזניות או ישיבה במושב האחורי וכיוב'.

ג.          תיאום ציפיות: במידת האפשר מומלץ לעשות סקירה קצרה כל ערב על הדברים שצפויים ליום המחר, אם מדובר בנסיעה ארוכה, ביקור באתרים או טיול רגלי ארוך. תיאום הציפיות חוסך שאלות רבות וחוסר סבלנות מצד הילדים.

ד.         מומלץ להשכיר רכב גדול יותר בשני מקומות ממספר הנוסעים. למשפחה בת חמש נפשות, מומלץ להשכיר וואן בן 7 מקומות. יש לכך שתי סיבות עיקריות:

  1. מעבר לנוסעים יש גם מטען רב שמסיעים ממקום למקום.
  2. מכיוון שמדובר בילדים – חשוב לעיתים לעשות הפרדת כוחות או לעשות מרווח של כסא על מנת שיוכלו לשחק אחד עם השני (קלפים, משחקי קופסא).

ה.         עד כמה שניתן, מומלץ לשהות באותו בית מלון יותר מלילה אחד. הדבר חוסך אנרגיות באריזה, בהעמסה ובפריקה. כמו כן, השינוי והחלפת בתי מלון קשים לילדים, לוקח להם זמן ללמוד ולהתרגל ולכן אם ניתן לחסוך זאת, זה כדאי.

ו.          לקבוע כללי התנהגות ברורים לנסיעה, להליכות ולמסעדות תוך הסבר ותיווך. למשל: 5 דקות לפני שמגיעים ליעד, כולם מתארגנים ואורזים את הדברים שלהם/אנו מתנהגים בצורה מכבדת אחד לשני/ כשמטיילים הולכים כקבוצה אחת ולא מתפצלים/כשמגיעים למלון, כולם עוזרים בפריקה ועוד ועוד…

ז.          הקצבה כספית יומית/ לטיול. ההקצבה פותרת בעיות רבות של בקשות אינסופיות לקניה של מזכרות, משחקים וכו'. אנו הקצבנו לילדים בטיול שלנו (5 וחצי שבועות בארה"ב) 50$ לבזבוזים. חלקם בזבזו את כל הסכום וחלקם לא. כמובן שמדובר על דברים קטנים שבהם הם מעוניינים, ללא קשר להוצאות על אוכל, ביגוד, אביזרים שונים וכו' שאנחנו תכננו מראש לקנות עבורם.

ח.         משחקים משפחתיים לדרך: יש משחקים מאוד נחמדים שניתן לשחק במהלך הנסיעות, מהנים ומפיגים שעמום, לדוגמא:

      ח.1.      אחד מבני המשפחה מחליט על משהו שהוא רואה בדרך והשאר צריכים לחפש אותו. למשל: אני רואה כתר, כולם מחפשים כתר שיכול להופיע בדרך בתוך פרסומת, כחלק מפסל וכו.

      ח.2.      אחד מבני המשפחה חושב על חפץ שיש בבית והשאר צריכים לנחש מהו. באיזה חדר הוא נמצא, מהו צבעו, מיקומו ולבסוף מהו החפץ. משחק שמחזיר את הילדים בזיכרון הביתה.

      ח.3.      מי בא למסיבה? אני הולך למסיבה ולוקח איתי את..(מישהו בוחר חוקיות מסוימת שרק מי שעומד בה בא למסיבה). בסבב כל אחד אומר מה הוא מביא ומגלה אם הוא בא או לא בא למסיבה. ממשיכים עד שמגלים את החוקיות.

      ח.4.      לספור עד 10 – כל הנוסעים משתתפים: המטרה לספור עד עשר בלי לחזור על מספר פעמיים ובלי ששניים יגידו יחד את אותו המספר.

      ח.5.      ספירה של חפצים מסוג מסויים בדרך: מכוניות אדומות, משאיות לבנות וכו. אפשר גם שכל אחד יחליט מה לדעתו יראו הכי הרבה בדרך ולספור למשך שתי דקות כמה ראה מהחפץ הזה. המנצח הוא זה שראו הכי הרבה ממה שהוא אמר.

      ח.6.      להחליט על מכנה משותף כלשהו וכל אחד אומר בתורו מילה הקשורה למכנה המשותף, עד שמישהו מתבלבל.

      ח.7.      כן/ לא/ שחור/ לבן – לנהל שיחה מבלי להשתמש במילים אלו. למתקדמים אפשר שכל המשתתפים לא יוכלו להשתמש במילים אלו.

ניתן למצוא עוד משחקי דרך באתרי אינטרנט שונים.

טיפים פרקטיים נוספים:

ט.         במידה ומתכננים לעשות שופינג של ביגוד/נעליים/מזוודות, מומלץ להביא מהארץ פריטים פחות אהובים לשימוש בטיול ולאחר הקניה לזרוק את הישנים ולפנות מקום לחדשים.

י.          את השופינג כדאי לדחות עד כמה שניתן לסוף הטיול, על מנת לא להיסחב עם כל הקניות במשך הטיול.

טיפים נוספים עבור ארצות הברית

א.      מומלץ ביותר להנפיק כרטיס טריפל A המקנה הנחות במגוון עסקים בארצות הברית: פארקי שעשועים, מרכזי קניות ובילוי, בתי מלון וכו'. כשמדובר בטיול לתקופה ארוכה – זוהי הנחה משמעותית.

ב.      לנוסעים לפארקים הלאומיים בארצות הברית – בחלק מהמקומות יש מזג אוויר יבש, ולכן כדאי להצטייד בשפתונים/וואזלין וקרם לחות טוב (אפשר גם לא מבושם).

ג.       מומלץ לעשות כרטיס מנוי שנתי לפארקים הלאומיים. מדובר בתשלום חד פעמי לרכב שלאחריו מתאפשרת כניסה חינם לפארקים. בדרך כלל המנוי משתלם (תלוי במספר הפארקים שבהם אתם מתכננים לבקר.

ד.      תוכנית הראנג'רים – בכל הפארקים הלאומיים, במרכז המבקרים, מחלקים חוברות פעילות מקסימות לילדים. מומלץ להשתתף בתוכנית. כל חוברת שמולאה בהצלחה תזכה את הילד בתג מיוחד. החוברות מהנות, מלמדות, מכניסות עניין ומלהיבות את הילדים.

ה.      ארוחות ביניים – בגלל הרגישות הגבוהה שיש בדרך כלל לילדים, מצאתי בארצות הברית מצרכים "כמו בארץ": צ'יפס בשקית, טונה, תירס בקופסא (לוודא שלא קונים את הקרם תירס), נאצ'וס, לחם מלא ולחם רגיל (לא מצאתי לא ממותקים…). אני ממליצה לקנות את המותגים שיש בארץ – הם הכי קרובים לטעם שלנו.

ו.        אאוטלטי הפרימיום זולים יותר מהאאוטלטים הרגילים. לכן, מומלץ לבדוק האם באיזורים אליהם אתם מגיעים יש אאוטלטים כאלו, ובמידה וכן, כדאי לבחור בהם.

ז.       קו לטלפון נייד – מומלץ לעשות קו טלפון נייד מקומי (לקנות סים מקומי ולרכוש תוכנית מתאימה לצרכים). יש לוודא שיש לחברה איזורי כיסוי נרחבים רלוונטיים לאיזור הטיול, שכן ייתכן מצב שבו לא תהיה קליטה או אינטרנט באיזורים מסוימים וכתוצאה מכך לא ניתן יהיה לנווט או להתקשר.

רוצה לדבר עם גלית?
אפשר להתקשר 054-9808220
או למלא הטופס ואחזור אליכם במהרה

אהבת? יכול לעזור למישהו? אפשר לשתף!

פייסבוק
לינקדאין
וואטסאפ
אימייל
טלגרם
סקייפ

עוד פוסטים בבלוג

איך שומרים על רוגע בשעה הכי לחוצה של היום??

"היה לנו בוקר מושלם וכולם יצאו מהבית רגועים ומחייכים"..

לרובינו זה נשמע כמו חלום רחוק ומתוק, מכיון שבדרך כלל, בשגרה, השעה הלחוצה ביותר של היום היא הבוקר.

בזמן קצוב ומוגבל צריך לעשות מספר בלתי מוגבל של משימות שלכם ושל הילדים:

להתלבש, להתארגן, להעיר את הילדים, לצחצח שיניים, אוכל, תיקים,

מערכת, פתרון בעיות שהתעוררו תוך כדי תנועה ועוד,

וכל זאת עד לדד ליין קשוח, כדי שלא יאחרו לבית הספר!!

לקריאת ההמשך »