איך נוכל לעזור לילדים שלנו להצליח?

אם אתה מאמין שאתה יכול, ואם אתה מאמין שאתה לא יכול – בשני המקרים אתה צודק”    הנרי פורד

כל הילדים רוצים להצליח, רק שלא כולם מאמינים שהם יכולים ולכן חלקם מנסים פחות ופחות…

אז איך נוכל לעזור לילדינו להצליח?
במאמר זה אסקור 5 כלים אפקטיביים שיעזרו לילדים שלכם להאמין בעצמם ולא לפחד לנסות.

  1. 1. להגדיר את המטרה בצורה טובה, ומדויקת ככל שאפשר

    ופירושו של דבר הוא שאנחנו לא נשארים ברמת משפטים כמו: “אני רוצה להצליח בחיים”, “אני רוצה שיהיו לי חברים”, “אני רוצה לקלוע סלים”,

    אלא שואלים: “מה זה להצליח בלימודים?”, “באיזה מקצוע?”, “איזה ציון יהווה הצלחה בשבילך?”

    תשובה טובה היא (תלוי בגיל): “אני רוצה לשפר את הציון שלי במתמטיקה ל-90” (למשל).

    במקרים פחות מוגדרים, אפשר לשאול את הילד: “איך תדע שהצלחת?”  “מה יהיה שם?” על מנת שכשיצליח ויחווה את התחושה – יקשר אותה להצלחה.

  2. 2. לוודא שהמטרה שהוגדרה היא בתחום שליטתו של הילד 

    ולחשוב, יחד איתו, איזה חלק הוא באחריותו (למשל למידה, הכנת כל שיעורי הבית, התכוננות לבחינה ואפילו אולי ללכת לישון מוקדם יותר לילה לפני הבחינה).

    כדי להתניע את התהליך חשוב לבדוק באלו צעדים הוא מתכוון לנקוט / לאמץ על מנת להגיע לשינוי המיוחל ואז לשאול מה אפשר לעשות כבר היום על מנת לקדם זאת?

  3. 3. להציג לילד את התהליך שיעזור לו

    השלבים בהשגת כל מטרה צריכים להיות:  הגדרת המטרה, תכנון, ביצוע, בקרה, הסקת מסקנות ואז שוב: תכנון על בסיס הלמידה.

    כדאי להציג לילד את התהליך שיהיה לו ככלי עזר בהשגת מטרותיו: מטרה, תכנון, ביצוע, מסקנות וחזרה לתכנון.

         לדוגמא: מטרה: להשיג ציון מעל 90 בבחינה

                     תכנון: להקשיב בשיעורים, להכין שיעורים, להתכונן לבחינה, ללכת לישון מוקדם

                     ביצוע: קבלתי 85

                     מסקנות: במידה ואני לא מרוצה מהתוצאה, מה עלי לעשות על מנת להשיג את המטרה.

                   אופציה אפשרית: עלי לעשות עוד שיעור פרטי אחד לפני הבחינה או לבקש עזרה מחבר/הורה.
ומכאן חוזרים שוב לתכנון וחוזר חלילה עד לקבלת התוצאה המיוחלת.

   4.  ליצור מודל שהילד יכול ללמוד ממנו (מודלינג)

         במידה ולילד קשה להגדיר את הצעדים שעליו לנקוט על מנת להגיע למטרה, כדי לעזור לו. ניתן לחפש

         יחד איתו דמות, אמיתית או דמיונית, שלדעתו יכולה להצליח במשימה.

שאלו את הילד שאלות כמו:
מישהו יכול לדעתך להשיג זאת?

מי לדעתך יכול לעשות זאת?

מה הוא עושה? איך הוא מתנהג?

האם היית רוצה לאמץ חלק מההתנהגויות שלו או את כולן? וכו’

  1. 5. להתייחס גם לכישלון:

    לאורך כל הדרך יש להעביר מסר שגם אם לא הצלחנו זה לא אומר שנכשלנו, כי להיכשל זה בעצם להפסיק לנסות.

לסיכום, הדרך להצלחה של כל ילד עוברת ביכולת שלו להאמין בעצמו  והיא נשענת על ההצלחות שחווה בעבר ועל הדרך בה התמודד עם מקרים של כישלונות.
כהורים, לא נוכל תמיד להבטיח שהילדים שלנו יצליחו אך נוכל לתת להם את הכלים להתמיד בעשייה עד שישיגו את מטרותיהם.

אם יש לכם שאלות נוספות בנושא דברו איתי או השאירו הודעה ואשמח לתת לכם עוד מידע על התהליך ועל הדרכים הנוספות בהן אני עוזרת לילדים להתגבר על קשיים כאלו ואחרים.

דרך צלחה!!

גלית זמל, NLP ודמיון מודרך לילדים ונוער. מס’ טלפון: 054-9808220

Little child girl plays astronaut. Child on the background of sunset sky. Child in an astronaut costume plays and dreams of becoming a spaceman.